شاسی خودرو چگونه آسیب می‌بیند؟

پرزان صنعت توليد کننده ماشين آلات تعميرگاهی و دستگاههای بالانس صنعتي

شاسی خودرو چگونه آسیب می‌بیند؟

شاسی و بدنه خودرو اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند، اما باید بدانید که این دو یکسان نیستند. بدنه وظیفه ارائه ظاهر و سبک بصری خودرو را بر عهده دارد. شاسی در واقع ساختاری است که تمامی قطعات تشکیل دهنده خودرو روی آن قرار می گیرند .

می‌توانیم شاسی را به‌عنوان اسکلت خودرو تصور کنیم، ساختاری داخلی که پشتیبانی، استحکام و شکل را برای خودرو فراهم می‌کند.

شاسی علاوه بر طراحی برای نگه‌داشتن و اتصال اجزای مکانیکی، باید بتواند ضربه‌ها را به بهترین شکل جذب کرده و از تغییر شکل جلوگیری کند . مهمترین وظیفه آن محافظت از ایمنی افرادی است که در ماشین تردد می کنند. اما شاسی با تمام استحکام خود به دلایل مختلفی آسیب می‌بیند، دفرمه می شود و نیاز به شاسی کشی، صافکاری و تجهیزات کارگاهی حرفه‌ای برای برگشتن به شکل اولیه دارد. در این مقاله شما را با شاسی و عواملی که به آن آسیب می‌زند، آشنا خواهیم کرد.

شاسی خودرو چگونه آسیب می‌بیند؟-وب سایت پرزان

شاسی خودرو چیست؟

شاسی اصلی ترین ساختار حمایتی خودرو است که به آن قاب نیز می گویند. شاسی تنش های ماشین را در حالت ساکن یا در حال حرکت حفظ می کند. در یک وسیله نقلیه، شبیه به اسکلت موجودات زنده است.

فریم بخش مهمی از یک شاسی است و از ساختاری تشکیل شده است که از اعضای جانبی و اعضای متقاطع تشکیل شده است که تمام قطعات و اجزای تشکیل دهنده خودرو باید به آن ثابت شوند.

ریشه کلمه شاسی در زبان فرانسوی یافت می شود. هر وسیله نقلیه اعم از دوچرخه، ماشین یا کامیون، دارای یک قاب شاسی می باشند. با این حال، شکل آن بسته به نوع خودرو متفاوت است.

شاسی خودرو چگونه آسیب می‌بیند؟-وب سایت پرزان

شاسی چه وظایفی دارد؟

شاسی وظیفه اتصال چهار چرخ و سیستم فرمان را بر عهده دارد . شاسی تمام بارهای خودرو را دریافت می کند، کل جرم خودرو را بارگیری می کند و همه اجزا را در موقعیت بهینه قرار می دهد. با توجه به این وظایف هر گونه تغییر وضعیتی در شاسی نیاز به شاسی کاری در تعمیر گاه های حرفه ای با تجهیزات کارگاهی دارد‌.

مهمترین وظیفه آن محافظت از ایمنی سرنشینان خودرو می کنند. شاسی عملکردهای زیر را انجام می دهد:

از بار بدنه وسیله نقلیه پشتیبانی می کند.

فضا و محل نصب را برای اتصالات مختلف خودرو فراهم می کند.

از وزن سیستم های مختلف خودرو مانند موتور، گیربکس و غیره پشتیبانی می کند.

از مسافرین  پشتیبانی می کند.

در برابر تنش های ناشی از شرایط بد جاده مقاومت می کند.

 

شاسی خودرو چگونه آسیب می‌بیند؟

شاسی خودرو به دلایل مختلفی ممکن است آسیب ببیند، از دلایل آسیب شاسی می‌توان به تصادف شدید، رد شدن با سرعت زیاد از سرعت گیر، افتادن در چاله چرخاندن ناگهانی فرمان اشاره کرد. اگر شاسی خودرو شما حتی آسیب کوچکی در اثر هریک از این عوامل دیده باشد، نباید از آن چشم پوشی کرد. برای تعمیر شاسی به تعمیر‌گاهایی که تجهیزات کارگاهی حرفه‌ای مانند جک شاسی کشی دارند، مراجعه کنید.

شاسی خودرو چگونه آسیب می‌بیند؟-وب سایت پرزان

 علائم مشکلات شاسی خودرو

در صورتی که شاسی اسیب ببیند ایمنی خودرو و سرنشینان آن را تهدید می کند، از این رو باید علایمی که به آسیب شاسی مربوط می‌شود را شناسایی و فورا برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

یکی از علایم مهم و آشکار آسیب شاسی، انحراف فرمان خودرو است. در صورتی که ضربات سنگینی به محور خودرو در اثر تصادفات شدید وارد شود به سر شاسی و ستون کمک‌فنر صدمه زیادی وارد می اید. در صورت وارد شدن چنینی آسیبی ماشین به یک سمت کج می شود. این ایراد در زمان رها کردن فرمان بیشتر به چشم می خورد، علاوه بر اینکه ماشین به یک سو کشیده می شود، برای کنترل فرمان نیز نیاز به اعمال نیروی بسیاری است.

نشانه دیگر در جهت گیری گشتاور است ، جهت گیری گشتاور به وضعیتی اطلاق می‌شود که در زمان شتاب گیری سریع ، ماشین به یک سمت کشیده می شود.

آنچه که سبب می شود تا هنگام جهت گیری گشتاوری، به سلامت شاسی خودروشک کنیم، جهت گیری دائمی اتومبیل فقط در یک جهت، هنگام هر بار شتاب گیری و سرعت خودروست.

ایراد شاسی را در جهت گیری شاسی زمانی می توان متوجه شد که در هر بار شتاب گیری خودرو فقط به یک جهت  متمایل شود‌ ولی در شاسی سالم با هر بار شتاب خودرو به هر دو جهت منحرف می شود.‌

عامل آخر تشخیص آسیب شاسی،  شنیدن صداهای نابهنجار از خودرو است، این صداها نشانه ایراد در اجزا ، اصطکاک و فرسایش غیر معمول در جلوبندی خودرو به ویژه در یک جهت ماشین است.‌

شاسی خودرو چگونه آسیب می‌بیند؟-وب سایت پرزان

شاسی خودرو چگونه آسیب می‌بیند؟-وب سایت پرزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *