آیا با شاسی کشی پلتفرم خودرو به حالت اولیه خودرو باز می گردد؟

پرزان صنعت توليد کننده ماشين آلات تعميرگاهی و دستگاههای بالانس صنعتي

شاسی کشی پلتفرم خودرو از نظر ساختاری مهمترین عنصر یک وسیله نقلیه است، زیرا بقیه قطعات از جمله چرخ ها، موتور یا بدنه روی آن قرار دارند . به طور خلاصه، این پایه و اساس هر خودرویی است و خرابی شاسی ممکن است تقریباً به هر بخشی که به آن متصل است گسترش یابد. بنابراین، همیشه مهم است که بدانیم چگونه یک وسیله نقلیه دارای مشکلات شاسی است و برای حل آنها آماده باشیم.

 

شاسی

تشخیص عیب شاسی خودرو

هنگامی که وسیله نقلیه ای با ایراد در شاسی یا با علائم آن به کارگاه می رسد، اولین کاری که باید انجام شود تشخیص است، برای شناسایی مشکل، پی بردن به میزان ایراد و اطلاع از اینکه کدام قطعات باید تعویض یا تعمیر شوند، خودرو از جوانب زیر بررسی خواهد شد:

آیا نوعی تغییر شکل یا انحراف وجود دارد؟ در چه جهت یا جهت هایی؟

آیا قسمت های مجاور، قابل مشاهده یا نامرئی، بدنه یا سایر قسمت های وسیله نقلیه آسیب دیده اند؟

آیا ساختار بدنه تغییر شکل داده است؟

بر اساس این تشخیص، فرآیندها، ابزارها و تکنیک های لازم مانند شاسی کشی با تجهیزات کارگاهی برای انجام تعمیر تعیین می شود.

 

متریال شاسی خودرو

پیش از شاسی کشی خودرو، موادی که از آن تشکیل شده است باید در نظر گرفته شود. اکثر آنها از لوله و قطعات پشتیبانی فولادی ساخته شده اند، اگرچه از مواد دیگری مانند آلومینیوم نیز ساخته می‌شوند . در هر صورت، ما بر روی فولادها تمرکز خواهیم کرد زیرا آنها از سایر متریال رایج‌ تر هستند.

فولاد به کار رفته در هر خودرو نیز انواع‌ گوناگون با خواص مختلفی وجود دارد که از یکی به دیگری بسیار متفاوت است. مهمتر از همه، ویژگی های مکانیکی مانند کشش یا استحکام کششی باید در نظر گرفته شود . به طور کلی، فولادها معمولاً طبق روشی که برای ساخت آنها انجام می شود، به چند دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

فولادهای معمولی : فولادهای نرم هستند و فرآیند ساخت آنها نورد سرد است.

فولادهای حد الاستیک بالا : مقاومت آنها از 300Mpa تا 400Mpa است. فرآیند تولید می تواند متفاوت باشد.

فولادهای حد الاستیک بالایی: مقاومت این فولاد  500Mpa تا 800Mpa می‌باشد.

فولادهای حد الاستیک عالی : در مورد گرم تولید می‌شوند و مقاومت آنها بالاتر از  800Mpa است‌‌.

بسته به نوع فولاد، مقاومت و خواص ارتجاعی آن، می توان نیروی خاصی در فرایند شاسی کشی به آن وارد کرد.

شاسی کشی پلتفرم خودرو

روش‌های تعمیر شاسی خودرو

شاسی یکی از ظریف ترین عناصر خودرو است زیرا به عنوان یک ساختار و پشتیبانی برای سایر قسمت ها عمل می کند. بنابراین، این سوال که آیا به طور مستقیم یک شاسی تعمیر یا تعویض شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورت تغییر شکل جزئی ، امکان صاف کردن آن با تجهیزات کارگاهی وجود دارد. به این ترتیب با شاسی کشی، می‌توانید شاسی را به حالت اولیه خود بازگردانید. با این حال، باید در نظر داشت که این یک فرآیند پرخطر است، زیرا ممکن است فولاد بیش از حد فشار داده شود و باعث شکستگی آن شود. در شاسی‌هایی با مقاومت بالا این امر بیشتر  صدق می‌کند. علاوه بر این، نمی‌توان انتظار داشت که شاسی به طور کامل به حالت اولیه خود بازگردد، البته این مورد به مهارت تعمیرکار نیز بستگی دارد.‌

در صورتی که شاسی دچار تغییر شکل، شکستگی یا ترک شدید شود (در این صورت این آسیب‌ها پس از یک بازرسی ساده بصری مشخص می‌شوند)، بهتر است  تعمیرکار با مشتری صادق باشد و تعویض شاسی را توصیه کند، زیرا عملاً بازگرداندن آن حالت اولیه غیر ممکن است.

شاسی کشی پلتفرم خودرو

آیا با شاسی کشی پلتفرم خودور به حالت اولیه خود باز می‌گردد؟

در ادامه بحث قبل و برای پاسخ دادن به اینکه آیا پلتفرم خودرو پس ازشاسی کشی حالت اولیه خود بازمیگردد، باید این واقعیت را در نظر داشت که آلیاژ‌های فلزی پس از آسیب‌های شدید ، دچار تغییر حالت شده و در اصطلاح دفرمه می‌شوند و حتی بسیاری از آنها استحکام و مقاومت کافی را ندارند.

البته منظور از این گفته‌ها این نیست که شاسی که صاف شده، دیگر ایمن و کارامد نیست،  بلکه هنوز وظیفه خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد ولی شاسی اسیب دیده ای که شاسی کشی شده، کیفیت قبل از ضربه را ندارد. البته اگر شاسی کشی خودرو را به تعمیر کار حرفه‌ای واگذار کنید که این عملیات را با تجهیزات کارگاهی پیشرفته مانند جک شاسی کشی به طور دقیق انجام دهد، شاسی کاملا به پلتفرم اولیه خود باز می‌گردد.

شاسی کشی پلتفرم خودرو

شاسی کشی پلتفرم خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *