سن معاینه فنی خودروهای سنگین

پرزان صنعت توليد کننده ماشين آلات تعميرگاهی و دستگاههای بالانس صنعتي

سن معاینه فنی خودروهای سنگین

معاینه فنی خودرو یکی از راه‌حل های مدیریت و مقابله با آلودگی هوا و کاهش تصادفات جاده ای به دلیل نقص فنی خودروهای سنگین و سواری است. این مرکز با بررسی بخش های مختلف ماشین نقص فنی را بررسی و الزام به تعمیر آن می کند و همینطور علل دود های آلاینده را چک و مالک خودرو را ملزم به رفع این مشکلات می کند تا گاز خروجی به حد مجاز آلاینده ها نزدیک شود.

در این مقاله شما را با ضرورت معاینه فنی خودروهای سنگین، نحوه معاینه فنی این خودروها، سن معاینه فنی خودروهای سنگین و عواملی که در معاینه فنی این خودروها بررسی می شوند آشنا می کنیم، اگر مالک خودرو سنگین هستید تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

 

سن معاینه فنی خودروهای سنگین-وب سایت پرزان

ضرورت معاینه فنی خودروهای سنگین

متاسفانه امار تصادفات جاده‌ای در کشور بسیار زیاد است و خودروهای سنگین و ‌نیمه سنگین سهم زیادی را در این آمار به عنوان مقصر دارند. یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای نقص فنی این خودرو‌هاست. یکی از راه‌های مقابله با این مشکل و اجازه تردد نداشتن خودروها با نقص فنی، معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین است. از دید پلیس راهور عدم گواهی معاینه فنی تخلف محسوب شده و خودروهای فاقد گواهی مجبور به پرداخت جریمه خواهند شد.

البته علاوه بر نقش فنی ، بحران آلودگی هوا و مدیریت بر آلاینده‌های هوا و کاهش آنها نیز دلیل الزامی بودن معاینه فنی این خودرو‌ها می باشد،‌ با توجه به اهمیت این قضیه نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین، توسط اداره راه ، استانداری، محیط زیست، پلیس راهور به طور ماهیانه و مداوم صورت می‌گیرد. بدین نحو که نحوه عملکرد مراکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین ازطریق سامانه کنترل و نظارت انلاین صورت می گیرد و تمام مشخصات خودروهای سنگینی که به این مراکز مراجعه می‌کنند را ثبت و ذخیره می‌کنند‌.

اما سن معاینه فنی خودروهای سنگین چه زمانی است. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا به پاسخ این پرسش تان برسید.‌

سن معاینه فنی خودروهای سنگین-وب سایت پرزان

نحوه معاینه فنی خودرو های سنگین

خودروهای سنگینی برای معاینه فنی در دو گروه خودرو های سنگین درون شهری و برون شهری جا می‌گیرند که سطح مجاز آلایندگی در معاینه فنی این خودروها با هم متفاوت است .

خودروهای سنگین درون شهری باید زیر نظر سازمان شهرداری کنترل شوند و اجازه تردد به خارج از محدوده شهری را ندارند. خودروهای سنگین برون شهری نیز زیر نظر سازمان اداره راه کنترل شده و رفت آمد آنها در بیرون از حریم شهری محدودیتی ندارد.‌

کدام یک از خود و‌ها در گروه خودروهای سنگین قرار دارند؟

همه ماشین‌های سنگین حمل بار و مسافر مانند اتوبوس، مینی بوس، میدلباس، تریلر، مامیون، تانکر، یدک کش، کشنده ، در گروه این خودروها جا دارند ومطابق با قانون معاینه فنی خودروهای سنگین ، بررسی خواهند شد.

سن معاینه فنی خودروهای سنگین-وب سایت پرزان

سن معاینه فنی خودروهای سنگین

خودروهای سنگینی که تاریخ تولیدشان کمتر از یک سال است نیازی به معاینه فنی ندارند ولی خودروهای سنگینی که بیش از یک سال از تولید آنها می‌گذرد نیاز به معاینه فنی دارند .  مدت اعتبار گواهی معاینه فنی خودروهای سنگین که یک تا ده سال از زمان تولید آنها می گذرد، شش ماه می باشد و برای  خودروهای سنگینی که بیشتر از ده سال از تاریخ تولید آنها می گذرد گواهی معاینه فنی سه ماه صادر خواهد شد.

در معاینه فنی خودروهای سنگین چه عواملی بررسی می‌شود

بر اساس آمار ماهیانه تعداد مراجعه خودرو‌های سنگینی که در مراکز معاینه فنی حاضر، چک و بررسی می‌شوند، 3800 خودروی سنگین و نیمه سنگین می‌باشد و حدود 10 تا 25 درصد ازاین خودروها به دلیل نقص فنی و آلایندگی بیش از حد مجاز موفق به دریافت گواهی نمی‌شوند.

این مراکز خودروهای سنگین را با تجهیزات معاینه فنی از جنبه ترمز، الایندگی، لغزش جانبی، وضعیت کابین، شیشه، لاستیک بررسی و چک می‌کنند.

پس مالکین خودروهای سنگین باری و سواری پیش از رفتن به این مراکز بهتر است کیفیت اج و لاستیک‌ها، وضعیت چرخ ها، سفافیت و سالم‌ بودن شیشه، اینه، کمربند ایمنی، اعتبار شارژ کپسول اطفاء حریق، جعبه کمک‌های اولیه، وضعیت باک، درب، سیستم ترمز خودرو، وضعیت اگزوز، جلوبندی، فرمان، کیلومتر شمار و دیگر عوامل مربوط به ایمنی و فنی خودرو را بررسی و در صورت داشتن نقص برطرف کنند تا در زمان مراجعه به این مرکز گواهی معاینه فنی خودروهای سنگین را دریافت کنند.

اگر هریک از موارد فوق دارای نقص و مطابق با استاندارد آلایندگی نباشد، گواهی معاینه فنی را دریافت نخواهید کرد.

سن معاینه فنی خودروهای سنگین-وب سایت پرزان

سن معاینه فنی خودروهای سنگین-وب سایت پرزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *