نحوه ی انجام معاینه فنی موتور سیکلت

پرزان صنعت توليد کننده ماشين آلات تعميرگاهی و دستگاههای بالانس صنعتي

در شهرهای شلوغ و پرترافیک استفاده از موتور سیکلت یک روش حمل و نقل عالی است که تقریباً در ترافیک نمی ماند. علاوه بر این، مصرف سوخت آن کم‌تر از تمام وسایل نقلیه است که استفاده از آن مزایای زیادی را برای موتور سواران دارد و روز به روز بر محبوبیت آن اضافه می‌شود.
ایرادی که به این وسیله نقلیه گرفته می‌شود این است نوع فرسوده آن بدون هیچ نظارتی در حال تردد است و آلودگی زیادی را ایجاد می‌کند. از آنجاییکه موتور‌ها مانند خودرو به طور سالیانه معاینه فنی نمی‌شوند، مقصر اصلی آلودگی هوا شناخته می‌شوند. با توجه به بحران آلودگی هوا در کلانشهر ها و اهمیت حل این مسئله، در سال‌های اخیر طبق قانون راهنمایی رانندگی داشتن گواهی معاینه فنی موتور سیکلت اجباری شده و نداشتن آن جریمه‌هایی در پی دارد.

اهمیت معاینه فنی موتور سیکلت

آیا معاینه فنی موتورسیکلت ضروری است؟ پاسخ واضح است: البته، شما به آن نیاز دارید! اولاً نداشتن گواهی معاینه فنی تخلف است و مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد. ثانیاً، پس از گذراندن مراحل بازرسی موتور سیکلت خود، با وضعیت فنی آن آشنا می شوید و می توانید نقص هایی را که در آن ایجاد شده را اصلاح کنید که ممکن است در آینده جان شما را نجات دهد. هر مدل موتور سیکلت پس از چند سال نیاز به معاینه فنی اجباری دارد.
موتور سیکلت کاربراتوری پس از 6 سال، موتور سیکلت انژکتوری 8 سال و موتور سیکلت برقی پس از 12 سال نیاز به معاینه فنی دارند‌‌. پس از پایان این مدت، باید به یک مرکز معاینه فنی مراجعه کرده و مراحل لازم را طی کنید. لازم به ذکر است که مدت اعتبار گواهی صادر شده یک سال است.

الزامات معاینه فنی موتورسیکلت

برای انجام معاینه فنی حتما باید مدارک مورد نیاز را همراه خود داشته باشید تا گواهی برای شما صادر شود. این مدارک شامل کارت یا سند موتور سیکلت، کارت ملی و فرم تشخیص عیوب ظاهری موتور سیکلت می‌باشد.
معاینه فنی موتورسیکلت شامل بررسی قابلیت سرویس چراغ های جلو، چراغ های راهنما و عملکرد سیگنال ها است. همانطور که تجربه نشان می دهد، به دلیل عملکرد نادرست چراغ های راهنما تصادفات زیادی رخ می دهد.
سپس گازهای آلاینده آن را تست می‌کنند، پس از ان ترمز عقب و جلو‌ نیز چک می شود. در پایان کار چرخ‌ها و رینگ‌ها را بازرسی می‌کنند. در ادامه مطلب راجع به مراحل معاینه فنی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نحوه ی انجام معاینه فنی موتور سیکلت

معاینه فنی موتور سیکلت چگونه انجام می‌شود؟

معاینه فنی موتور سیکلت با تست مشخصات ظاهری آن مرحله به مرحله انجام می‌شود.
نخستین مرحله چک ‌کردن چراغ‌های موتور سیکلت است. چراغ‌ها باید کم نور نباشند، هیچ شکستگی در قاب نداشته باشند. چراغ‌ها زنون نیز نشانه نقص در موتور سیکلت است ، زیرا استفاده از این نوع چراغ مغایر با مقررات راهنمایی رانندگی است.
پس از آن آینه‌ها را بررسی می‌کنند، آینه ها باید وضوح بالا، قابلیت تنظیم و سالم باشند.
طلق جلوی موتور باید فاقد خش، شفاف و در سایز استاندارد باشد.
اگزوز موتور باید صدای نابهنجاری که آلودگی صوتی ایجاد می‌کند، نداشته باشد.
سپس کمک فنرها ‌ و در امتداد هم بودن چرخ ها برای بررسی سلامت چرخ عقب، مورد بازبینی قرار می گیرد.‌
اگزوز اگر مشکلاتی مانند روغن سوزی یا سوخت رسانی غلط به انجین را داشته باشد، دود زاست، که در صورت این مشکل گواهی معاینه فنی موتور سیکلت صادر نخواهد شد.

در پایان مشخصات ظاهری این مسأله نیز بررسی می‌شود که موتور گارد و ترک بندهای غیر استاندارد ندارد.
با پایان یافتن بررسی مشخصات ظاهری خودرو نخستین مرحله تست آن یعنی سنجش میزان گاز خروجی از اگزوز انجام می‌گیرد.
در این مرحله میزان گاز خروجی از اگزوز بر اساس نوع گاز، مورد معاینه قرار می‌گیرد. در این بررسی نخست گازهایی مانند CO، HC، O2 تست و سپس گاز لامبدا را چک می‌کنند. میزان این گازها نباید بیشتر از حد استاندارد باشد. در صورتی که میزان این گازها بیش از حد استاندارد باشد باید دلیل آن را در سوراخ بودن اگزوز، مشکل در سوخت رسانی، سوخت بی کیفیت و نشتی جستجو کرد.
در مرحله بعد ترمز های جلو و عقب با دستگاه و به صورت دستی تست می‌شوند و در نهایت باد لاستیک را بررسی می‌کنند.

نحوه ی انجام معاینه فنی موتور سیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *