مهمترین دلیل جدی نگرفتن معاینه فنی موتور سیکلت

پرزان صنعت توليد کننده ماشين آلات تعميرگاهی و دستگاههای بالانس صنعتي

در کلان شهرهایی مثل تهران به دلیل رهایی از ترافیک و زود رسیدن به مقصد، افراد بسیاری موتور سیکلت را به خودروهای سواری ترجیح می‌دهند. آمار استفاده از موتور سیکلت در کشور ما در حال افزایش است ، به گونه ای که تعداد موتور سواران در سال گذشته به 12 میلیون نفر رسیده است. بسیاری متهم اصلی آلودگی هوای شهر تهران را دود ناشی از اگزوز موتور سیکلت‌های فرسوده می‌دانند.
در سال‌های اخیر قانون کنترل موتور سیکلت های اقساطی و فرسوده و معاینه فنی ان را اجباری کرده است. اما بسیاری افراد هنوز هم به جدی نگرفتن معاینه فنی موتور سیکلت خود اصرار دارند! دلیل آن چیست؟

قانون معاینه فنی موتور سیکلت

موتور سیکلت نیز همانند سایر وسایل نقلیه در اثر استفاده زیاد دچار استهلاک می‌شود. در سال‌های اخیر اخذ گواهی معاینه فنی موتور سیکلت نیز اجباری شده است. در صورت عدم این گواهی موتورسواران جریمه خواهند شد. اما با وجود قانونی شدن این مسأله و جریمه شدن بسیاری از افراد معاینه فنی موتور سیکلت را انجام نمی‌دهند! در ادامه مطلب شما را با دلایل نادیده گرفتن این قانون آشنا می‌کنیم.

مهمترین دلایل جدی نگرفتن معاینه فنی موتور سیکلت

بر طبق گفته پلیس دو دلیل مهم برای نادیده گرفتن قانون معاینه فنی موتور سیکلت برای موتورسواران وجود دارد. این دلایل عبارتند از:
محدودیت دید دوربین‌ها: دوربین راهنمایی رانندگی شماره پلاک موتور سیکلت را نمی‌توانند ثبت کند.‌
تقلب در تست آلایندگی برای انجین‌های کاربراتوری: بر اساس گفته پلیس انجین، اغلب موتورسیکلت های کشور ما از نوع کاربراتوری می‌باشند. در این نوع ، مالکین موتور سیکلت با تنظیم دستی شیر ورودی بنزین به سیلندر، بدون مشکل تاییدیه آزمون آلایندگی را می گیرند.

مراحل معاینه فنی موتور سیکلت

برای انجام معاینه فنی موتور سیکلت باید مراحلی را که در زیر بیان می‌شود به ترتیب انجام دهید. نخستین مرحله بررسی مشخصات ظاهری موتور سیکلت است. پس از ان آلایندگی گازهای خروجی موتور را تست می‌کنند. در صورت عدم ایراد در آن کارت معاینه فنی را با اعتبار یک ساله صادر می‌کنند.

تست مشخصات ظاهری موتور سیکلت

در زمان چک کردن مشخصات فنی موتور سیکلت این عوامل مورد بازبینی قرار می‌گیرند:
چراغ‌های موتورسیکلت: اگر چراغ دارای ایراداتی مانند شکستگی قاب چراغ، سوختگی چراغ یا نور کم باشد، دچار ایراد فنی است. چراغ‌های موتورسیکلت باید پرنور و شفاف باشند.
تخلف استفاده از چراغ‌ها زنونی: نصب این چراغ‌ها بر روی موتور سیکلت تخلف است و با قوانین مغایرت دارد.
آیینه موتورسیکلت: اینه موتور سیکلت برای اخذ گواهی معاینه فنی باید قابل تنظیم، سالم و وضوح بالایی داشته باشد.
سلامت چرخ عقب: در این مرحله کمک فنر ها و در امتداد هم بودن چرخ‌های موتور سیکلت بررسی می‌شوند.
بررسی طلق جلوی موتورسیکلت: این قطعه باید در سایز استناندارد، فاقد خط و خش و شفاف باشد .
دودزا نبودن اگزور: اگزوز به دلایل مختلفی مانند روغن سوزی و ایراد در سوخت رسانی انجین، دود زا می‌شود‌ که در صورت این مشکل‌ها گواهی معاینه فنی موتور سیکلت برای آن صادر نمی‌شود.
بی‌صدا بودن اگزوز: اگزوز باید بدون صدا باشد و آلودگی صوتی ایجاد نکند.
عدم گارد و ترک‌بند غیراستاندارد: در معاینه فنی موتور سیکلت این مورد را نیز برای ایمنی سرنشینان چک‌می‌کنند.

نحوه سنجیدن گازهای آلاینده در معاینه فنی موتور سیکلت

پس از چک کردن مشخصات ظاهری موتور سیکلت، نوبت به تست میزان گاز خروجی از اگزوز می‌رسد. در این مرحله گازهایی مانند CO، HC، O2 و لامبدا را چک می کنند. اگر از حد نرمال استاندارد تجاوز کند، پس موتور سیکلت ایرادتی مانند مشکل در سوخت رسانی، سوراخ بودن اگزوز، سوخت نامرغوب و نشتی دارد که باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

تست ترمز موتور سیکلت

در مرحله آخر معاینه فنی ترمز موتورسیکلت چک می‌شود. در این مرحله قدرت و سرعت ترمز‌ها را به صورت دستی و با دستگاه چک می‌کنند. پس از اتمام این کار باد لاستیک نیز بررسی می‌شود.
در صورت عدم مشکل در تمام این مراحل گواهی معاینه فنی موتور سیکلت برای شما صادر می‌شود.

جدی نگرفتن معاینه فنی موتور سیکلت

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی موتور سیکلت

در معاینه فنی موتور سیکلت همراه داشتن مدارکی مانند کارت یا سند موتور سیکلت ، فرم تشخیص عیوب ظاهری ضروری است. بارکد روی گواهی معاینه فنی نیز با توجه به مشخصات مالک درج می‌شود.

بیشتر بدانید: نحوه ی انجام معاینه فنی موتور سیکلت

هزینه معاینه فنی موتور سیکلت

برای معاینه فنی موتور مبلغ زیادی را پرداخت نخواهید کرد، در صورت قبولی و اخذ گواهی مبلغ 12 هزار تومان و اگر موتور سیکلت کارت را دریافت نکند، 2 هزار تومان باید پرداخت کند.

امیدواریم از مقاله‌ای که برای جدی نگرفتن معاینه فنی موتور سیکلت تهیه کردیم بهره کافی برده باشید.

جدی نگرفتن معاینه فنی موتور سیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *